8ο Θερινό Σχολείο Τζουμέρκων και Ν.Α. Πίνδου
Το 8ο Θερινό Σχολείο Τζουμέρκων και Ν.Α. Πίνδου φιλοξενείται φέτος στο Γαρδίκι Ομιλαίων της Δυτικής Φθιώτιδος με την έμπρακτη στήριξη και χρηματοδότηση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, της Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας, του Δήμου Μακρακώμης-Σπερχειάδας και της εταιρείας Στεργίου.
Δείτε επίσης....
Το Θερινό Σχολείο Τζουμέρκων και Ν.Α. Πίνδου αποτελεί εκπαιδευτικό θεσμό που ιδρύθηκε από το Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το 2012.
Αποτελεί έμπρακτη έκφραση μιας νέας σχέσης των τοπικών κοινωνιών με το Πανεπιστήμιο, στο πλαίσιο της οποίας γονιμοποιείται μια νέα αντίληψη.
Όραμα του ΘΕ.Σ.Τ. είναι η διείσδυση στον πυρήνα των βασικών ζητημάτων της υπό μελέτη περιοχής, έτσι ώστε ένα κατά βάση εκπαιδευτικό συμβάν να αναδεικνύει ζητήματα, προϋποθέσεις και κατευθύνσεις που αφορούν άμεσα την τοπική αναπτυξιακή διαδικασία με όρους σεβασμού του περιβάλλοντος. Είναι η ανάδυση ενός πεδίου, όπου η έρευνα και το Πανεπιστήμιο συναντώνται και επωφελούνται αμφίδρομα με τους θεσμικούς φορείς αλλά και τους μεμονωμένους πολίτες της περιοχής.
Οι δραστηριότητες του Θερινού Σχολείου εστιάζουν στη διερεύνηση της σχέσης του ανερχόμενου τουριστικού φαινομένου με τις τοπικές κοινωνίες και τους πολιτισμούς στη συγκεκριμένη περιοχή. Επίσης, στο πλαίσιο του Θερινού Σχολείου αναλύονται και συζητούνται οι ιδιαίτερες διαδικασίες, μέσα από τις οποίες οι τοπικές κοινωνίες αντιλαμβάνονται και διαχειρίζονται το φυσικό και το πολιτισμικό περιβάλλον.
Στις 22 Αυγούστου και για έξι μέρες στο Γαρδίκι Ομιλαίων μια διευρυμένη επιστημονική ομάδα καταξιωμένων πανεπιστημιακών και ακαδημαϊκών από διάφορα Πανεπιστήμια της χώρας (Θεσσαλίας, ΕΚΠΑ, Δημοκρίτειο) και το Ινστιτούτο Νησιωτικών και ορεινών περιοχών της Μεσογείου/Κύπρος υλοποιούν ένα αυστηρά δομημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τίτλο: «Τα αυλάκια της ζωής. Περιβάλλον, Τεχνολογία και Κοινωνία», το οποίο περιλαμβάνει θεωρητικό σκέλος και τέσσερα εργαστήρια, κατά τη διάρκεια των οποίων, μετά τις εισηγήσεις των ειδικών επιστημόνων, τοποθετείται ένας εκπρόσωπος τοπικών επιχειρήσεων ή άλλος γνώστης του θέματος, καταθέτοντας την εμπειρία του και σχολιάζοντας τα προλεχθέντα.
Οι τέσσερις θεματικοί άξονες των εργαστηρίων είναι:
- Κοινωνική και πολιτισμική προσέγγιση του περιβάλλοντος
- Προβιομηχανική τεχνολογία και εκσυγχρονισμός: μορφές χρήσης των ήπιων μορφών ενέργειας (νερόμυλοι, μπαρουτόμυλοι, κ.ά)
- Περιβάλλον και τοπική κοινωνία: αξιοποίηση φυσικών πολιτιστικών πόρων (δάση, βουνά, νερά, χλωρίδα, πανίδα)
- Διατροφικές τοπικές παραδόσεις και εκσυγχρονισμός: αξιοδότηση/αξιοποίηση τοπικών διατροφικών προϊόντων, υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά.
Ακολουθεί επιτόπια έρευνα, κατά την οποία οι φοιτητές/τριες αντλούν και επεξεργάζονται ποικίλα στοιχεία και πληροφορίες από τους ντόπιους κατοίκους, αλλά και από μία σειρά τοπικών παραγόντων και ενδιαφερομένων μερών, ώστε να εξαγάγουν ασφαλή επιστημονικά συμπεράσματα. Στο πλαίσιο των εργασιών του φετινού Θερινού Σχολείου διδάσκοντες/ουσες και διδασκόμενοι/ες θα επισκεφθούν, εκτός από το Γαρδίκι, το Κυριακοχώρι, το Μαυρίλο και το Δίκαστρο για την επιτόπια έρευνά τους.
Τέλος, ακολουθεί δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων, καθώς και δημοσίευση των πρακτικών, τα οποία συμπεριλαμβάνουν τις εισηγήσεις των διδασκόντων/διδασκουσών, αλλά και τις μελέτες των ερευνητικών φοιτητικών ομάδων, οι οποίες εκπονούνται υπό την καθοδήγηση των εποπτών καθηγητών/τριών τους.
Αρωγοί και συμπαραστάτες στη συλλογική αυτή προσπάθεια είναι ο Πολιτιστικός-Εξωραϊστικός Σύλλογος Γαρδικιωτών Ομιλαίων Φθιώτιδος, το Τμήμα Φιλολογίας Εθνικού Και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, το Ινστιτούτο Νησιωτικών και ορεινών περιοχών της Μεσογείου/Κύπρος, το Τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου & Σχεδιασμού Παν. Θεσσαλίας, το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Φθιώτιδος και η Ιερά Μητρόπολις Φθιώτιδος.