Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

ca04b669ab4640b28f127232ee6e704a

Συνεδριάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να κρίνει την προσφυγή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και σειρά περιφερειακών βιομηχανικών συνδέσμων ενάντια στην αύξηση του κατώτατου μισθού των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα που είχαν κατοχυρώσει, το 2012, επίδομα προϋπηρεσίας ("τριετιών").

Υπενθυμίζεται πως το Φεβρουάριο του 2019, μετά την κυβερνητική απόφαση περί αύξησης σχεδόν 11% στον μικτό κατώτατο μισθό, με εγκύκλιο της τότε υπουργού Εργασίας, Έφης Αχτσιόγλου, καθορίστηκε αντίστοιχη αύξηση στις κατώτατες μικτές αμοιβές και στην παραπάνω κατηγορία εργαζομένων, η οποία –σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr από συνδικαλιστικούς κύκλους- αριθμεί περί τους 300.000 μισθωτούς.

Δύο μήνες μετά την εγκύκλιο αυτή, και συγκεκριμένα, τον Απρίλιο, ο ΣΕΒ και άλλες τοπικές βιομηχανικές ενώσεις, προσέφυγαν στο ΣτΕ, εκτιμώντας πως η εγκύκλιος αυτή είναι παράνομη. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με τους προσφεύγοντες στο ΣτΕ, οι "τριετίες” όχι μόνο έχουν παγώσει από το 2012, αλλά το 2014 πέρασε διάταξη που προέβλεπε ότι η όποια αύξηση δοθεί στο μέλλον (σ.σ. όπως αυτή που δόθηκε τον Φεβρουάριο του 2019) στον κατώτατο μισθό, θα αφορά μόνο στον ίδιο (ως "μοναδιαία αξία”) και όχι και στα επιδόματα επ' αυτού.

Συνεπώς, κατά τους βιομηχάνους, η προηγούμενη κυβέρνηση "νομοθέτησε" με μία εγκύκλιο την αύξηση στις αμοιβές των δικαιούχων επιδομάτων "τριετιών". Αυτό, όμως, δεν προβλέπεται, καθώς οι εγκύκλιοι εκδίδονται κατ΄ εφαρμογή νόμων. Συνεπώς, η προηγούμενη κυβέρνηση, είτε θα έπρεπε να αλλάξει τον υφιστάμενο νόμο (σ.σ. το 2014) πριν εκδώσει τη σχετική εγκύκλιο, είτε θα έπρεπε να μην την εκδώσει.

Κατά της προσφυγής του ΣΕΒ, έχει ταχθεί η ΓΣΕΕ αλλά και η νυν ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας.

Σε περίπτωση που το ΣτΕ κρίνει παράνομη την εγκύκλιο Αχτσιόγλου, δικαιώνοντας το ΣΕΒ και τις τοπικές βιομηχανικές ενώσεις, τότε υπάρχουν δύο εναλλακτικές, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr. 

Κατά πρώτον, η κυβέρνηση, εφόσον αποφασίσει κάτι τέτοιο προκειμένου να διαφυλαχθούν οι αποδοχές των εργαζομένων,  θα μπορούσε να τροποποιήσει την υφιστάμενη νομοθεσία, έτσι ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη διατήρηση των υφιστάμενων αυξήσεων στους δικαιούχους των επιδομάτων προϋπηρεσίας. Σύμφωνα με ορισμένα σενάρια, η δικαιοδοσία της διαμόρφωσης του ύψους των εν λόγω επιδομάτων θα μπορούσε να περάσει στους ίδιους τους κοινωνικούς εταίρους. 

Η δεύτερη εναλλακτική διέξοδος, αν το ΣτΕ κρίνει παράνομη την εγκύκλιο Αχτσιόγλου, είναι η ακύρωση της αύξησης σχεδόν 11% που έλαβαν οι αμειβόμενοι με τον κατώτατο μισθό που είχαν κατοχυρώσει το 2012 "τριετίες". Σε αυτήν την περίπτωση, οι μισθοί τους θα  έπρεπε να μειωθούν από τον επόμενο μήνα της έκδοσης μίας τέτοιας ενδεχόμενης απόφασης του ΣτΕ  (δηλ. από τον Ιανουάριο του 2020)  κατά περίπου 11%.

Αν, όμως, το ΣτΕ κρίνει νόμιμη την εγκύκλιο Αχτσιόγλου, τότε η αύξηση σχεδόν 11% που έλαβαν οι εν λόγω εργαζόμενοι τον περασμένο Φεβρουάριο θα συνεχίσει να ισχύει και το 2020.

Κινητικότητα στα εργασιακά

Η όλη διένεξη γύρω από τις "τριετίες" συντελείται, λίγο μετά την ψήφιση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου το οποίο προέβλεπε σειρά διατάξεων, μεταξύ των οποίων και τη δυνατότητα υπερίσχυσης των τοπικών κλαδικών συλλογικών συμβάσεων από τις εθνικές κλαδικές συμβάσεις, αλλά και τη δυνατότητα απόκλισης των επιχειρησιακών από τις κλαδικές συμβάσεις (σε περίπτωση σοβαρών οικονομικών προβλημάτων μίας επιχείρησης).

Παράλληλα, αλλά έως το τέλος του τρέχοντος μηνός, θα πρέπει οι κοινωνικοί εταίροι (ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, ΕΣΕΕ κλπ.) να καταλήξουν στους όρους της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας η οποία θα ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2020.

Αμέσως μετά, και συγκεκριμένα, γύρω στο Φεβρουάριο, το Υπ. Εργασίας θα πρέπει να ξεκινήσει τις διαδικασίες επανακαθορισμού του κατώτατου μισθού, ο οποίος θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου 2020 (μαζί με τις νέες μειωμένες, κατά 0,9%, εισφορές για τους πλήρως απασχολούμενους μισθωτούς.

Στο μεταξύ, το αρμόδιο Υπουργείο πρέπει να "τρέξει", σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα και την Κομισιόν, την αξιολόγηση των επιπτώσεων της προηγούμενης αύξησης του κατώτατου μισθού. 

ΠΗΓΗ: www.capital.gr