Μετά από 2 τροχαία δυστυχήματα στους δρόμους της Καλαμάτας, το 2017, μαθητές της Β' Γυμνασίου Εκπαιδευτηρίων Μπουγά αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα «έξυπνο κράνος» - το «noctua kit» - το οποίο δεν επιτρέπει στη μηχανή της μοτοσικλέτας να ξεκινήσει, αν ο αναβάτης δεν το φορέσει.
Δείτε επίσης....
Παράλληλα, ίδρυσαν και την εικονική επιχείρηση Helm.e.t. που κύριο στόχο έχει την εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των πολιτών στη χρήση κράνους. Η επικεφαλής καθηγήτρια και συντονίστρια του προγράμματος, Βασιλική Κόκκαλη και οι μαθητές μιλούν στο CNN Greece για το επίτευγμά τους, τον διαγωνισμό επιχειρηματικότητας που κέρδισαν καθώς και τα όνειρά τους για το μέλλον του δημιουργήματός τους.
Στις 17 Απριλίου, η εικονική επιχείρηση Helm.e.t που δημιούργησαν οι μαθητές από τα Εκπαιδευτήρια Μπουγά, κέρδισε το πρώτο βραβείο και τον τίτλο της «Kαλύτερης Εταιρείας» της μαθητικής εμπορικής έκθεσης που διοργάνωσε το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece
«Η χαρά των παιδιών είναι απερίγραπτη», λέει στο CNN Greece η κ. Κόκκαλη. «Τα επόμενα βήματα έχουν ήδη δρομολογηθεί, καθώς έχουμε στείλει επιστολή προς την ελληνική Βουλή αλλά και το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ώστε να συζητηθεί η αναγκαιότητα ή μη της σύνδεσης κράνους-μηχανής αλλά και να εξετασθεί εκ νέου από όλους τους σχετικούς φορείς η νομοθεσία σχετικά με τα δίκυκλα (ποδήλατα, μοτοποδήλατα, μηχανές) και τη χρήση κράνους», καταλήγει η καθηγήτρια και Οικονομολόγος.
Τι είναι το «έξυπνο» κράνος και πώς λειτουργεί
«Με τη γνωστή παιδαγωγική μέθοδο του καταιγισμού ιδεών (brainstorming) και την ήδη υπάρχουσα γνώση από όλους μας της χρήσης νέας τεχνολογίας στα συστήματα οδηγικής ασφάλειας για αυτοκίνητα σκεφτήκαμε: γιατί να μην υπάρχει κάτι και για τα μηχανάκια .... Έτσι προέκυψε η ιδέα της σύνδεσης του κράνους με τη μηχανή!», εξηγεί η κ. Κόκκαλη η οποία και αναλύει το πώς λειτουργεί το έξυπνο κράνος:
Στο «έξυπνο» κράνος υπάρχουν ενσωματωμένοι δύο μηχανικοί διακόπτες ασφάλειας, ένας αισθητήρας θερμοκρασίας υπερύθρων και ένας εντοπισμού αντικειμένων με λέιζερ, που θα αναγνωρίζουν και θα πιστοποιούν ότι το κράνος έχει τοποθετηθεί ορθά.
Οι πληροφορίες των αισθητήρων θα συγκεντρώνονται και θα επεξεργάζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα από ένα έξυπνο σύστημα πομποδέκτη-μικροεπεξεργαστή το οποίο θα δίνει εντολή σε πομποδέκτη εγκατεστημένο στη μηχανή ότι μπορεί να ξεκινήσει. (σσ. τα θέματα ενέργειας του παραπάνω κυκλώματος θα χειρίζονται από ένα υποσύστημα επαναφορτιζόμενων μπαταριών σε συνεργασία με ένα εύκαμπτο φωτοβολταϊκό πάνελ.)
Παράλληλα, στη μηχανή υπάρχουν: Ένας συμβατός πομποδέκτης - μικροεπεξεργαστής θα αναγνωρίζει τη νεκρά θέση μέσω της πράσινης λυχνίας (καντράν). Όταν ο οδηγός φορέσει το κράνος τότε θα οπλίζεται ο διακόπτης (ρελέ) στο σύστημα τροφοδοσίας ρεύματος από τη μπαταρία με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η ροή ρεύματος. Έτσι, θα μπορεί να βάλει ταχύτητα και να ξεκινήσει. Εάν ο οδηγός δεν φορά το κράνος, και βάλει ταχύτητα να ξεκινήσει, τότε θα γίνεται διακοπή της παροχής ρεύματος και η μηχανή θα σβήνει.
Για να προωθήσουν την καινοτόμο ιδέα τους, οι μαθητές από την Καλαμάτα πραγματοποιούν δράσεις ευαισθητοποίησης σε σχολεία και σε δημόσιους χώρους. Παράλληλα, σχεδιάζουν και να προωθήσουν το «noctua kit», καθώς αποτελεί μια ολοκληρωμένη λύση ενίσχυσης της ασφάλειας για τους αναβάτες δίκυκλων, ένα έξυπνο σύστημα επικοινωνίας κράνους – μηχανής, όπως εξηγούν στο CNN Greece.
Στην προσπάθεια αυτή οι μαθητές είχαν τη συνεχή καθοδήγηση εκπαιδευτικών, κ. Σ. Κόκκαλη - Οικονομολόγου και κ. Κ. Κοτταρίδη - Εικαστικού του σχολείου, ενώ ζήτησαν και έλαβαν την υποστήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π).
«Για την προσομοίωση, με την οποία παρουσιάζουμε την ιδέα μας με βιωματικό τρόπο, χρειάστηκαν διάφορα (ανακυκλώσιμα) υλικά που βρήκαμε στο εργαστήριο επιστημών "Γαλιλαίος" του σχολείου μας. Το βασικό εξάρτημα ήταν ένας πομπός για το κράνος και ένας δέκτης για τη μηχανή-προσομοίωση», λένε στο CNN Greece οι μαθητές.